Prozdrowotne właściwości kaszy orkiszowej

Orkisz – zapomniane zboże wraca do łask

Orkisz (Triticum spelta L.) zwany potocznie „szpelcem”, jest obok samopszy i płaskórki, jednym z najstarszych gatunków pszenic. Wraz z rozwojem nowoczesnego, wysoko nakładowego rolnictwa, wyhodowane zostały wysoko plonujące odmiany pszenicy zwyczajnej (Triticum aestivum L.). Z uwagi na wyższy poziom plonowania, stopniowo wyparły one z uprawy orkisz oraz inne gatunki pszenic. W ostatnim czasie, wraz ze wzrostem zainteresowania konsumentów produktami rolnictwa ekologicznego, do łask powrócił również orkisz, który świetnie daje sobie radę w warunkach ekstensywnej, ekologicznej uprawy.

Różnorodność produktów z orkiszu

W sklepach z żywnością ekologiczną oraz w piekarniach oferujących tradycyjne pieczywo, znajdziemy całą gamę produktów z ziarna orkiszu. Do najpopularniejszych należą:

– mąka orkiszowa

– makarony orkiszowe

– płatki orkiszowe

– kawa z orkiszu

kasza orkiszowa

Właściwości prozdrowotne orkiszu

Orkisz był podstawą zdrowej diety według św. Hildegardy z Bingen. Ziarno orkiszu, a także produkty z niego otrzymywane, posiada szereg cennych właściwości prozdrowotnych. Za najważniejsze z nich uznaje się:

– wysoką wartość odżywczą

– wysoką zawartość białka (wyższa niż w przypadku ziarna pszenicy zwyczajnej)

– gluten zawarty w ziarnie orkiszu jest lepiej przyswajalny i mniej obciąża układ pokarmowy, niż gluten w pszenicy zwyczajnej

– wysoką zawartość błonnika pokarmowego

– wysoką zawartość mikroelementów: cynku, miedzi, magnezu, selenu, żelaza oraz witamin A i E

Dlaczego warto włączyć kaszę orkiszową do swojej diety?

Kasza orkiszowa, podobnie jak pozostałe produkty z ziarna orkiszu, posiada wiele korzystnych dla naszego zdrowia właściwości. Jako dodatek do dań mięsnych, stanowi ona ciekawą alternatywę dla ziemniaków. Kaszę tą można włączyć do dań słonych i do słodkich. Wartość energetyczna 100g kaszy orkiszowej to 339 kcal- są to jednak „dobre” kalorie, ponieważ w większości pochodzą z węglowodanów. Ze względu na niski indeks glikemiczny, kasza orkiszowa polecana jest szczególnie dla osób cierpiących na cukrzycę. Z uwagi na wysoką zawartość żelaza, kasza orkiszowa polecana jest dla wegetarian i wegan.

Regularne spożywanie kaszy orkiszowej przyczynia się do:

– zmniejszenia ryzyka wystąpienia miażdżycy (dzięki obniżeniu poziomu cholesterolu)

– poprawy trawienia

– wzmocnienia odporności (właściwości przeciwzapalne dzięki obecności związku aktywnego – rodanidu)

– zmniejszenia ryzyka zachorowania na nowotwory (z uwagi na wysoką zawartość selenu)

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *